Sinds we thuiswerken hebben we meer te maken met stress- en spanningsklachten. Dit kan leiden tot psychische of lichamelijke klachten of zelfs uitval.
We ervaren “druk” vanuit de werkgever, maar ook huisgenoten kunnen voor spanning zorgen. Heb je geen huisgenoten, kun je je eenzaam voelen, je mist je (sociale) contacten wat ook voor ontevredenheid kan zorgen.
Iedereen ervaart thuiswerken anders.
Maar dat we het soms moeilijk vinden de motivatie vast te houden, zal voor iedereen herkenbaar zijn. Gemotiveerde medewerkers zijn productiever, creatiever en zetten door als het lastig wordt.
Hoe kun je als werkgever zoveel mogelijk medewerkers gemotiveerd houden en ervoor zorgen dat ze niet slechter gaan presteren? Hoe behoud je het werkplezier?
1.Blijf in gesprek
Door regelmatig te communiceren hoor je hoe het met ze gaat en waar ze tegenaan lopen. Daardoor kunnen problemen vroeg aangepakt worden. Uitval zie je niet altijd aankomen. “Voorkomen is beter dan genezen”, ook in dit geval.
2.Communiceer helder
Positief of minder positief nieuws, vertel het de medewerkers. Betrokken worden in een vroeg stadium is beter dan achteraf geïnformeerd te worden. Bij gebrekkige communicatie ontstaan geruchten en onzekerheid.
3.Beloon initiatief
Motiveren van initiatief tonen voorkomt dat men alleen het noodzakelijke doen. Mensen blijven meer betrokken als ze beloond worden voor het nemen van initiatief.
4.Maak beloftes waar
Als een belofte niet waargemaakt wordt, kan dit als respectloos opgevat worden. Bedenk goed wat je medewerkers belooft en of je het daadwerkelijk waar kunt maken. Zoja, zullen medewerkers dit erg waarderen en vertrouwen en weten dat ze op hem of haar kunnen bouwen.
5.Schouderklop
Niemand heeft voor deze situatie gekozen en iedereen wordt graag gewaardeerd voor zijn of haar werk. Juist in deze periode is het belangrijk waardering uit te spreken door middel van een schouderklop. Beloon ze af en toe voor hun inzet, financieel of virtueel, zolang het maar persoonlijk is.
Kies je voor een stoelmassage op een kantoorwerkdag? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap, de masseur heeft een signaalfunctie doordat zij de medewerker kan doorverwijzen naar een bedrijfsarts, sportschool of fysiotherapeut. Medewerkers hebben een moment van ontspanning, spieren worden losgemaakt en worden voorzien van tips en nieuwe energie.
Kijk hier voor meer informatie over stoelmassages of neem direct contact op.